tisdag 30 januari 2018

Jazzrecension 2018-01-29

Foto: Jenny Toresson ST

Spretigt och osammanhängande!
Konsert
Burn
Jazzklubben, E-Street

Åter står vi inför en ny spännande vårsäsong med ett digert utbud som gott och väl täcker hela stilskalan. I torsdagskväll drog det hela igång med en svängig blueskväll inför fullsatt salong då Sam Rocket & His Blues Prisoners musicerade.
Måndagskvällens konsert med sextetten Burn var ett samarbete mellan jazzklubben och Musik i Västernorrland. Att gå på en konsert utan att veta något om vad som kommer att hända på scenen är en utmaning jag gillar. Vid en titt i programmet såg jag bara ett bekant namn i gruppen Burn, nämligen trombonisten Karin Hammar. I övrigt var de andra i den internationella sextetten nya bekantskaper, norskan Hilde Gunn Öiseth trumpet, sydafrikanskan Shannon Mowday saxofoner, basklarinett, tyskan Sandra Hempel gitarr, danskan Ida Gormsen bas och fransyskan Julie Saury trummor. Då musik oavsett genre är ett internationellt språk har det ingen betydelse från vilken världsdel man kommer.
De har samlat intryck från en rad olika stilikoner som 70-talets Miles Davis, Ornette Coleman, Herbie Hancock, Brecker Brothers, spansk musik och nordisk folkmusik, med flera och mixat ihop det till en egen brygd. Tyvärr hade man missat att krydda mixen med puls och sväng. Jag hade läst på nätet att den här internationella sextetten med skickliga instrumentalister var något extra. Därför blev jag besviken på deras egenkomponerade musik som jag upplevde som spretig och osammanhängande och med tematiska upprepningar som orytmisk och statisk. Det var inte ofta man fick chansen att stampa takten. Burn betyder förbränna men det var sällan det hettade till, det var mer typ gräsbrand. I demokratisk anda spelade samtliga solon och den som stack ut mest var Karin Hammar med sitt fantasifulla trombonspel. Sammanfattningsvis har klubben bjudit på bättre vårpremiärer!

Foto: Jenny Toresson ST

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar